Att töja!

Vardags 2010-11-16 17:01:47
Det var någon som ville veta hur jag töjde mitt öra. So here you go!

• Först och främst måste du ha hål i örat!
• Börja alltid med en liten. Jag började med en 3mm stav (se bild nedan). Börja gärna med en mindre.
• Låt det läka innan du töjer vidare! Det kan ta upp till två veckor eller mycket mer innan det har läkt helt.
• Töj mellan 1-3mm varje gång. Jag fortsatte med en 5mm spiral - (bild)!
• Låt det läka, viktigt!
• Fortsätt töja, jag bytte till en 8mm stav.
• Låt det läka!
• Töj vidare, jag körde på en lila 10mm spiral och där har jag stannat!
Och ja! Det gör ont. Men jag personligen tycker att det är värt det! Och så hemskt är det inte.

Några tips!
· Låt det läka mellan varje gång du har töjt!
· Töj i duschen, lättar att få igenom den då.
· Använd is, det använde jag - mycket skönare!
· Börja inte med en för stor töjning. Då är det lätt att örat spricker.
· Om du töjer mer än 10 mm dras troligtvis inte hålet ihop igen!
· Edit: Något inte jag visste. Fick en kommentar om det! Att man bara ska töja 1mm åt gången. Fast det är ju upp till en själv tycker jag. För mig gick det fin fint med 2-3mm åt gången, fast med lite smärta.


Kommentarer
Postat av: Mimmi

Ett tips är att smörja in örat med vaselin, helosan olja eller något annat som gör att smycket lättare glider in.



Man bör även desinfektera hålet med jämna mellanrum precis som man gör med ett vanligt hål, speciellt om det uppstått små bristningar och sår.



Och det kan ta ganska mycket mer än två veckor för vissa. För att vara på den säkra sidan och inte irritera örat alltför mycket är det en bra idé att vänta ungefär en månad mellan gångerna och helst inte ta mer än en till två mm åt gången.



Gör det ont när man töjer gör man fel.

2010-11-16 @ 17:46:40
Postat av: Anonym

skriv inte om något du inte kan ett skit om. För det första ska man vänta en månad mellan varje töjning, då det är ungefär så lång tid det tar att läka. Inte "upp till två veckor". Sen ska man alltid bara töja 1 millimeter åt gången för att minska risken för spruckna öron, infektioner etc. Och det är vid 12 mm hålet inte växer igen.

2010-11-16 @ 17:51:30
Postat av: MImmi

Till personen ovan kan jag bara säga att visst har du rätt angående det mesta - men när det kommer till hur långt man kan töja utan att det växer igen är det knappast något man kan sätta en exakt gräns på. Alla har olika bra läkkött och elasticitet i huden. För vissa räcker det kanske att töja till sex mm och sedan förblir hålet så för i princip resten av ens liv, andra kan kanske töja femton mm och få det att dra ihop sig bra sedan. Det är inte så att man passerar en magisk gräns och sedan är det hopplöst att lyckas få hålet att dra ihop sig.



Och det är två mm du tjafsar om, kom igen! Det står dessutom "Om du töjer mer än 10 mm dras TROLIGTVIS inte hålet ihop igen!".

2010-11-17 @ 16:21:59
Postat av: Nettan

Hmm, så olika det här, jag själv töjde från ett vanligt hål till 5 mm o då köpte jag en sån stav du har på första bilden. satte i den direkt och gick o tryckte lite då och då o det gick jättebra. tog ut den och det växte givetvis igen. Efter drygt ett år gjorde jag samma sak och satte sen i en stav 8 mm. Har inte haft problem med bristningar eller sår överhuvudtaget och när jag tog ut 8 mm drog det knappt igen sig igen. Nu har jag börjat töja igen och tog först 3 mm o nu 8 och det har gått finfint. Håller med Mimmi, elasticiteten och läkköttet är så olika från person till person ^^

2011-01-04 @ 11:57:13
Postat av: Anonym

Det ska inte göra ont när man töjer och man ska ta det lugnt med töjandet.



Tålamod är det viktigaste och massera gärna öronsnibbarna med Vitamin E olja, jojoba olja eller Emu olja för att öka blodcirkulationen och tjocka upp snibbarna lite. Massarende av örsnibbarna får också dom att slappna av och därmed lättare att töja.



Töjer man många mm åt gången på kort tid kanske skadorna inte syns med en gång men fortsätter man mot större storlekar kommer det märkas.



Sprial/horn eller tapers skapar oftast blowouts på grund av att man oftast hela tiden trycker in den åt smamma håll och därefter vrängs huden i örat ut och skapar en liten eller stor 'läpp' på örat.



Detta är bara en liten del information men ni som läser detta råder jag att läsa om töjning från en säkrare källa en denna så att ni som töjer inte missleds.

2011-04-29 @ 21:16:21
Postat av: D

Du skriver att töj över 10 o de drar inte ihop sig.



Hur förklarar du då att jag har gått från 22 till 1,5 ??



Läs på om saker o ting innan du publicerar nått, du kan ju inte något om det.

2012-04-10 @ 02:11:31
Postat av: Doctor D

Ehhhh jag töjde från 0-12 på 2 veckor, fjollor.

2012-09-20 @ 22:13:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0